Helikopter in njegovo delovanje

Iz E-ucbenik

Skoči na: navigacija, iskanje

Helikopter je naprava za navpični vzlet in pristanek ter vodoravni let. Silo, ki helikopterju omogoča lebdenje, let in vzpenjanje, proizvaja vrteče se krilo - rotor. Ker se rotor vrti v eno smer, bi se trup helikopterja vrtel v nasprotno zaradi momenta reakcije. Zato ima na zadnjem delu vgrajen tako imenovani repni rotor, ki ta reaktivni moment prepreči.

Na helikopter med letom delujejo naslednje sile:

Slika: Sile, ki delujejo na helikopter.

Helikopter se lahko dviga, ko je navpična sila vzgona večja od teže helikopterja, če sta sili enaki, lebdi, če je sila vzgona manjša, pa se spušča. Helikopter se premika vodoravno, ko je navpična komponenta vzgona enaka teži, vlečna komponenta vzgona pa je večja od odpora, s katero zrak preprečuje gibanje helikopterja. Prijemališče sile vzgona je v točki pritrditve rotorja na helikopter. Zato mora biti tudi center teže približno v isti točki pod rotorjem. To je zelo pomembno, tako za vzdolžno kot prečno obremenitev kabine helikopterja (tovor, potniki), sicer lahko pride do nekontroliranega leta v smeri premaknjenega težišča. Pri tem pilot leta helikopterja ne more več kontrolirano usmerjati.

Pravilna obtežitev je še zlasti važna pri delu z elektromotornim vitlom, ki je v času delovanja zelo oddaljen od normalnega centra. Zato je pomembno, da se reševalci vedno točno drže navodil pilota oziroma operaterja na vitlu.



Osebna orodja
Splošno reševalna tehnika
Prva in nujna medicinska pomoč